Switchen van bank: gedoe of gemakkelijk?

Bijgewerkt: 24 mei 2019

Net zoals je tegenwoordig makkelijk kan overstappen naar een nieuwe energieleverancier of zorgverzekeraar is ook het switchen naar een andere bank geen probleem meer. ‘Oh, nee?’ zie ik je denken ‘en die hele papierwinkel dan? Iedereen moet toch je nieuwe nummer? En waarom zou je het doen? Je krijgt toch nergens nog een fatsoenlijke rente?’ Het laatste inderdaad niet, maar met een overstap bepaal je wel mee over de bestemming van je geld. Tenzij het je niet uitmaakt dat het geïnvesteerd wordt in palmolievelden. Of in bonussen van bankdirecteurs.



Overstappen naar andere bank

Al een tijdje liep ik rond met het idee om over te stappen naar een andere bank. Niet dat ik ontevreden was over de diensten van de Rabobank, de bank waar al sinds mijn geboorte mijn geld heen ging. Nee, op zich liep alles altijd op rolletjes. Wél was ik sinds een tijdje gaan nadenken over wat de bank nu eigenlijk deed met mijn centen. Als ik de Eerlijke Bankwijzer* bekeek, zag ik bijvoorbeeld dat ze het goed deden op punten als wapenhandel, mensenrechten en corruptie, maar matig tot slecht op het vlak van klimaatverandering, natuur, visserij, bosbouw en bonussen. Dingen die ik zelf ontzettend belangrijk vind. En hoewel ik geen tienduizenden euro’s te stallen had, vond ik het toch belangrijk dat mijn geld in handen kwam van een bank die er -naar mijn idee- goede dingen mee deed.


De overstapservice

Maar goed, hoewel ik graag wilde veranderen van bank, leek het mij ook onwijs veel gedoe. Al die instanties naar wie je je nieuwe rekeningnummer moest mailen, al dat papierwerk. Als ik ergens een ontzettende hekel aan had, was dat het wel! Ok, dacht ik: dan maar even niet. Tot ik een tijdje later las over de overstapservice, een service waarbij de banken jou als klant alles uit handen nemen. Althans: grotendeels. Als ‘overloper’ moet je alleen instanties die geld storten op je rekening informeren over je nieuwe rekeningnummer. Automatische afschrijvingen, regelen zij. Nou, dat leek me nog wel te doen. Nu was het alleen nog even bepalen bij welke bank ik mijn geld zou onderbrengen


Belangrijk: klimaat, natuur, bosbouw en visserij

Twee banken die volgens de Eerlijke Bankwijzer erg goed bezig waren met investeringen op het vlak van klimaatverandering, natuur, bosbouw en visserij waren Triodos en ASN. Ik was er dus al snel over uit dat het een van die twee zou worden. Gezien een rekening bij de ASN goedkoper was én ik ook nog 0,08 procent rente zou krijgen (iets is beter dan helemáál niets) besloot ik te gaan voor de bank met het eekhoorntje. Ik vulde online het aanmeldingsformulier in en tien minuten later had ik een nieuwe rekening geopend. Hoe simpel kon het zijn? Simpel, al was nog niet meteen alles in kannen en kruiken natuurlijk.


Waar is die code voor?

Een aantal dagen na mijn aanmelding kreeg ik een brief van de ASN Bank met de bevestiging dat mijn rekening bij hun was geopend. Ook stond erin te lezen dat ik een digipass (apparaatje om online te bankieren) zou krijgen, een pincode hiervoor en uiteraard een pinpas. Deze zaken vielen inderdaad de dagen daarop afzonderlijk op de deurmat. Wel was ik van de Rabobank gewend dat er altijd een dunne, discrete envelop kwam als ik een nieuwe pincode kreeg. Die was nog niet gekomen. Of misschien was de code voor de digipass wel dezelfde als die voor mijn pinpas? Dat leek me op zich wel logisch. De Random Reader van de Rabobank werkte immers ook met de pincode van de bankpas. Nou, goed ik kon nog even afwachten of er nog een andere code kwam. De overstap datum was namelijk pas drie weken later op 12 februari.


Opheffen of aanhouden?

Wat ik wel vreemd vond, was dat ik nog niks gehoord had van de Rabobank. Ik belde naar de ASN Bank. Hier konden ze me vertellen dat ik mij blijkbaar nog niet aangemeld had voor overstapservice en dat ik dit alsnog via het menu van internetbankieren kon doen. Nadat ik dit gedaan had, kreeg ik een aantal dagen later een brief en een formulier van de Rabobank. Op het formulier stond dat ik er voor kon kiezen om de rekening meteen op te heffen of hem nog een jaartje aan te houden. ‘Ach,’ dacht ik ‘klaar is klaar. Waarom nog betalen voor een rekening die je niet meer gebruikt?’ Ik ondertekende het formulier en gooide hem op de bus. Een actie die helaas achteraf toch iets te rigoureus bleek.


Houston, we’ve got a problem…

Want toen ik op de dag van de overstap wilde pinnen, bleek dat de code die ik in de brief had gekregen toch niet de pincode was voor mijn bankpas. Na een belletje met de ASN bleek dat ik toch een aparte code had moeten krijgen. Hij was wel verstuurd, maar ik had hem helaas niet ontvangen. Hij kon uiteraard opnieuw verstuurd worden, maar volgens de man aan de lijn kon dit vijf werkdagen duren. En er daar zat nog een weekend tussen. Ik kon nog steeds wel pinnen met mijn pas van de Rabobank, maar omdat zij ondertussen mijn opzegformulier hadden ontvangen, kon mijn rekening elk moment op non-actief worden gesteld. Oftewel: Houston, we’ve got a problem! Uiteindelijk kwam de man aan de lijn met dé oplossing: ik kon natuurlijk ook contactloos betalen met mijn nieuwe pas! Wat slim! Was ik even opgelucht...


Geen boodschappen dit weekend?

Tot ik bij de volgende dag bij de oplaad automaat van de NS stond en contactloos betalen niet lukte. Ik probeerde de Rabopas nog een keer en oef….gelukkig deed hij het nog steeds en kon ik met de trein mee! De volgende dag belde ik weer met de ASN en legde ik mijn probleem voor. ‘Ja,’ zei de man aan de lijn ‘mijn collega was blijkbaar even vergeten dat je eerst één keer normaal moet pinnen eer je contactloos kunt betalen.’ Ik vroeg of hij kon zien of mijn pincode al opnieuw verstuurd was. Dat kon hij helaas niet. Ik stelde me al voor hoe ik het weekend dan maar thuis moest blijven en me qua boodschappen moest zien te redden met de luttele zaken in de koelkast. Of ik moest nog snel even die laatste vijftig euro van mijn Rabo-rekening halen voor hij echt op zwart ging. Gelukkig bleek dit niet nodig, want op vrijdagmiddag kwam dan eindelijk de code door de brievenbus! Net op tijd want ook dezelfde dag trok Rabo de stekker eruit!


Blij met de overstap

Het is nu een week na de overstap en als ik online mijn bankrekening bekijk, zie ik dat de afschrijvingen die voor deze week gepland stonden allemaal gelukt zijn. Van opening van de rekening tot het daadwerkelijk kunnen pinnen met een pasje, duurde het iets korter dan vier weken. Ondanks de ongemakken, die deels aan mijzelf te wijten zijn, ben ik blij dat ik toch de moeite heb genomen om de overstap te wagen. In een wereld waar geld gelijk staat aan macht, is het belangrijk om goed te kijken aan wie je je geld geeft of toevertrouwt. Want ook al heb je niet veel: alle beetjes....En vergeet niet dat je met het overstappen een signaal geeft aan je bank. Je zegt dat je het niet eens bent met hun investeringen en hoe meer mensen dat doen, hoe meer ze genoodzaakt zijn om andere keuzes te maken.


Mocht je zelf ook de overstap willen wagen, houd dan rekening met de volgende zaken:


-Vergelijk de banken onderling niet alleen op scores van de Eerlijke Bank-

wijzer, maar ook op service en kosten.

-Als je stopt met je betaalrekening, dan stopt vaak ook je spaarrekening.

Vergeet dus niet om bij je nieuwe bank ook een spaarrekening te openen.

-Gebruik je de overstap regeling, dan hoef jij alleen de instanties die geld

naar jou overmaken kennis te geven van je nieuwe rekeningnummer. Vergeet

ook niet de Belastingdienst ivm huur- en zorgtoeslagen.

-Zeg je oude rekening niet acuut op, maar laat hem nog even open. Dit kost

wel geld, maar voorkomt ongemak.

-Het is de bedoeling dat je zelf het geld van de oude naar de nieuwe

rekening overboekt.



* De Eerlijke Bankenwijzer, in 2009 opgericht door Oxfam Novib, Amnesty International, Milieudefensie en Vakbond FNV, kreeg tot september 2018 informatie van de banken zelf. Doordat Rabobank, ING, ABN Amro, Triodos en de Volksbanken kritiek hadden op de onderzoeksmethodes, zijn deze gestopt met het verlenen van hun medewerking. Het platform gaat echter wel gewoon door met onderzoeken en vergelijken.




91 keer bekeken