top of page

Groen op reis met Flixbus

Bijgewerkt op: 17 dec. 2018

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik probeer om voorlopig niet meer in een vliegtuig te stappen. Bloggen over duurzaam leven én daarnaast regelmatig bijdragen aan een vette CO2-boost, vormt voor mijn gevoel geen juiste combi. Nu ik een lang weekend weg wil en besloten heb om naar Hamburg te gaan, stuit ik bij het zoeken naar een treinticket op Flixbus, een jonge busmaatschappij die zich profileert als duurzaam zijnde. Als ik na even googlen en rondvragen tot mijn verrassing ontdek dat reizen met de bus sowieso een van de meest milieuvriendelijke vormen van vervoer is, ben ik om. Dit wil ik wel eens proberen! Een financiële aderlating zal het in elk geval niet worden met 16,99 voor een enkeltje.


Spotgoedkoop

Omdat ik toch nog een tikkeltje sceptisch ben over deze über goedkope busmaatschappij én ik nog een treinticket voor de heenreis kan vinden voor nog geen dertig euro, besluit ik me qua Flixbus te beperken tot de terugreis. Kosten: 16,99 euro. Omdat ik graag een stoel aan het raam wil, besluit ik een plek te reserveren à 0,99. En hoewel ik CO2-compensatie eigenlijk een onzinnig concept vind (gaat naar mijn idee alleen over afkopen van schuldgevoel), besluit ik de 0,43 euro die er hier voor gevraagd wordt toch te betalen. Totaal voor een enkeltje Hamburg - Amsterdam: 18,41 euro. Katsjing!


Reisduur

Natuurlijk is het bij het boeken van een ticket ook altijd belangrijk om te kijken naar de reisduur en of er overstappen zijn ja of nee. Bij het ticket dat ik boek, ben ik iets langer dan zes uur onderweg, net als met de trein op de heenweg. Met de trein moet ik drie keer overstappen, met Flixbus kan ik blijven zitten. In principe wordt er niet gestopt onderweg, alleen bij de halteplaatsen, in dit geval Groningen en Drachten. Voor wie hoge nood heeft, is er gelukkig een toilet in de bus. Drinken en wat lekkers kan je kopen bij de chauffeur.


Technische snufjes

Flixbus werd in 2011 opgericht door drie jonge Duitse IT’ers. Ze wilden duurzaam reizen comfortabel en voor iedereen betaalbaar maken. In 2013 gingen de eerste bussen rijden en vandaag de dag zijn er dagelijks 300.000 verbindingen door verschillende landen in Europa. Digitalisering speelt een belangrijke rol bij het bedrijf. Zo beschikken ze over geavanceerde boekings-en ticketsystemen die van invloed zijn op de lage prijzen. Ook worden er allerlei nieuwe snufjes ingezet om de veiligheid te bevorderen. Qua duurzaamheid is bewezen dat Flixbus een extreem lage uitstoot van broeikasgassen heeft en tevens voeren zij een efficiënt brandstofbeleid.


Betrouwbare chauffeur

Het busstation waar mijn Flixbus om 13:15 uur uit Hamburg zal vertrekken, ligt vlakbij het Hauptbahnhof. Op het station is ook een Flixbusbalie aanwezig waar je last minute een kaartje kunt kopen als je niet de mogelijkheid hebt dit via internet te doen. Via de Flixbusapp die ik geïnstalleerd heb, kan ik digitaal mijn kaartje aan de buschauffeur laten zien. Ook moet ik mijn paspoort gereed houden. Als de bus arriveert, stapt er een Nederlandse chauffeur uit. Een man die er uit ziet alsof hij al wat jaartjes op de weg zit. Dit stelt mij in elk geval al gerust! (Was al bang dat ze een horde studenten een spoedcursus touringcarrijden hadden gegeven). Terwijl een andere medewerker de tickets scant, legt de chauffeur de tassen in het laadruim. Ik sta nog met een koffie in mijn hand, maar deze mag gelukkig mee de bus in.


Prikkelarm

Als ik de bus inloop, zit er een meisje op mijn plek. Wanneer ik haar zeg dat ik de plek gereserveerd heb, reageert ze verbaasd: ‘je hoeft toch niet te reserveren?’ Nee, dit hoeft inderdaad niet bij Flixbus, maar voor een euro kan het dus wel. Zonder morren gaat ze ergens anders zitten en neem ik plaats op de ruime plek bij de achter uitgang. Als ik om me heen kijk, ben ik blij: er hangen niet overal beeldschermen zoals je tegenwoordig regelmatig in bussen ziet (al die ongevraagde info: ik zit er in elk geval niet op te wachten). Ook hoor ik geen radio aanstaan, wat ik eveneens zeer positief vind. Kan ik tenminste ongestoord mijn boek lezen. Verder zie ik boven mijn hoofd een gewoon stopcontact en een usb-variant. Verder hoort er WIFI aan boord te zijn, maar deze werkt (vandaag?) niet. Iets wat mij verder niet stoort. Lekker rustig aan mijn hoofd.


Rust!

Waar ik ook benieuwd naar ben: wat voor soort mensen boekt een ticket voor de Flixbus? In elk geval dus groene bloggers van middelbare leeftijd, maar als ik om me heen kijk, zie ik opvallend veel alleen reizende dames, van wie veel begin twintig. Verder twee koppels, een stel vriendinnen en ook wel wat jonge mannen. De bus die van Hamburg tot Groningen iets meer dan halfvol zit, is in elk geval voornamelijk bezet door mensen die alleen reizen. Op één vrouw na die een half uur op de speaker zit te bellen, zorgt dit voor een heerlijk rustige rit. Veel rustiger dan mijn heenreis met de trein waar veel groepen ietwat luidruchtige jongeren zaten. (Ja, ik word een oud wijf, ik ben me er van bewust). Naast lezen in mijn boek, zit ik ook veel uit het raam te staren naar het voorbij trekkende landschap bij ondergaande zon (het is december, dus vroeg donker). Dit vind ik wel een voordeel van niet vliegen: je ziet tenminste nog eens wat onderweg!


Geen commericiële kermis

Als we in Groningen aankomen bij de halte voor het Groninger Museum, stapt er een groep uit en een groep in. Ook de chauffeur zegt gedag en maakt plaats voor een andere. Dit is ook iets wat Flixbus doet in het kader van de veiligheid: chauffeurs tijdig wisselen in verband met eventuele vermoeidheid. De nieuwe chauffeur stuurt de bus via Drachten richting Amsterdam. Omdat we in een file terecht komen, zijn we uiteindelijk een kwartiertje later bij het busstation Sloterdijk. Niet verkeerd op een rit van zes uur, lijkt me. Al bij al moet ik zeggen dat de rit mij echt is meegevallen. Door de bizar lage prijzen had ik amateuristische chauffeurs, luidruchtige groepen jongeren en een commerciële kermis met reclames op beeldschermen en door de speakers verwacht, maar niks van dat alles. Voor wie ook eens het vliegtuig of de auto wil laten staan, is dit een super alternatief!


(Dit is een onafhankelijk stuk dat zonder samenwerking met Flixbus tot stand is gekomen.)

Flixbus in Hamburg
63 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page